Om Olles Gård

Olles gårds historia

Från slutet av 1770-talet fram till 1809 brukades denna gård av bonden Olof Magnusson  (1752 – 1809). Det är troligen han som givit namnet ”Olles” eller ”Olles gård” åt stället. Det finns ytterligare en ”Olle” i gårdens historia, bonden Olof Nilsson (1831 – 1898) som brukade den mellan 1860 – 1887.

Det fanns många byar i det gamla Västra Frölunda. För att inom byarna kunna skilja de olika gårdarna åt brukade man ge gården ett eget namn – oftast ett förnamn (både kvinno- och mansnamn) eller något beskrivande ord.

Gården ser ut som en ganska typisk gård från 1850- och 1860-talet. Det östra rummet i  boningshuset är byggt på 1850-talet. På den tiden var huset lite längre än det är i dag. På 1920-talet revs större delen av boningshuset när familjen byggde ett nytt hus (det blå huset nordväst om gården – ”Olles nya”).

1997 byggdes huset upp igen av Önnereds Kulturförening. Den nybyggda delen innehåller det stora rummet, köket med bakugnen, hallen och glasverandan. Det andra köket med toaletter är inrymt i den gamla vedboden.

Uthusen är till största delen byggda 1907 men fick sitt nuvarande utseende i mitten av 1930-talet.

Gården är inte kulturminnesmärkt men miljön kring den gamla bykärnan i Stora Önnered ingår i sådana miljöer som kommunen vill skydda från förändring.

Under 1960-talet köptes de flesta gårdarna i Önnered upp av Göteborgs kommun för att bli den nya stadsdelen – så även ”Olles gård”. Fram till 1980-talet hyrdes gården av sommargäster. 1992 övertog Önnereds Kulturförening gården med tomträttsavtal.

Vi har genom åren försökt sprida kunskap om vår hembygd genom att ge ut flera böcker och genom ditt medlemskap hjälper du oss att driva gården.